Hoe hou jij je werknemers tevreden?

Vrijwel iedere werkgever kampt wel eens met problemen wat werknemers betreft. Wellicht zijn het er te weinig, te veel of niet competent genoeg. Ook kunnen er persoonlijke problemen tussen werkgever en werknemer ontstaan, wat vanzelfsprekend invloed heeft op de werksfeer. Een goede relatie met je werknemers is dus belangrijk. Gelukkig zijn er zelf een hoop stappen die je als werkgever kan nemen om deze relatie te verbeteren. In deze blog staan er een aantal op een rijtje, en wellicht zit er wel een gouden tip voor jouw onderneming tussen!

Kijk verder dan je neus lang is

Als werkgever heb je zelf in de hand wie je aanneemt. En daarom is het dus zeker aan te raden om verder te kijken dan een CV. Laat ook je gevoel meebeslissen. Iemand kan dan wel het meest geweldige CV hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat jullie als personen met elkaar overweg kunnen. En hoe ligt de persoon in de groep al bestaande werknemers? Vraag ook hen om mee te denken. Zo creëer je een team dat goed met elkaar samen kan werken en dat is vaak vele malen effectiever dan een groep einzelgängers met geweldige CV’s. Ook wanneer je niet bezig bent met een nieuwe werknemer aannemen, loont het toch om goed te blijven polsen hoe de verhoudingen binnen je team liggen. Als er namelijk problemen ontstaan wil je hier zo snel mogelijk bij zijn. Stel je dus niet altijd op als de “baas”, maar ook als collega en vriend, dit zal de sfeer op de werkvloer zeker bevorderen.

Altijd blijven leren

Het inwerken van nieuwe werknemers is natuurlijk essentieel voor je onderneming. Je wil dat je werknemers zo snel mogelijk effectief aan de slag kunnen. Een nieuw populair systeem om dit te verwezenlijken is “onboarding”. Doormiddel van op maat gemaakte programma’s voor jouw bedrijf is het inwerken en bijscholen van werknemers nog nooit zo gemakkelijk geweest. Werknemers kunnen gemakkelijk via hun telefoon bij de informatie waardoor ze het altijd bij de hand hebben. Onboarding is perfect om werknemers snel up to date te hebben bij bijvoorbeeld veranderingen binnen het bedrijf en nieuwe diensten. En heb je bijvoorbeeld een bedrijf met meerdere filialen, dan werkt onboarding zeer goed om ervoor te zorgen dat klanten bij elk filiaal dezelfde ervaring hebben en hetzelfde behandeld worden. Dit alles scheelt jou als werkgever dus een hoop tijd en dus geld, dus verdiep je eens in wat onboarding voor jou bedrijf kan betekenen!

Reacties zijn gesloten.